Bestseller

cover_boek_sebesPaul Sebes is literair agent. Hij leest zich door stapels manuscripten heen, selecteert wat hem bevalt en kansrijk lijkt, en brengt de oogst onder bij een uitgeverij. Elk jaar krijgt zijn bedrijf 500 tot 600 manuscripten toegestuurd. Daarvan worden er 30 daadwerkelijk uitgegeven: 10 fictiedebuten, 20 non-fictie. Graag zou Sebes de hit-ratio verbeteren, “helaas lezen we het grootste deel van de ingezonden manuscripten voor niks. En dat wil ik door middel van dit boek veranderen.”

Sebes geeft in sneltreinvaart de belangrijkste tips en truuks voor de beginnende schrijver. Vaardig gedaan, met op zijn tijd een leuk praktijkvoorbeeld van een (jonge) schrijver. Maar daarvoor lezen we dit boek niet. Gelukkig begint Sebes halverwege Bestseller uit een ander vaatje te tappen: hoe moet je manuscript er uit zien als je het instuurt, wat voor brief voeg je erbij, hoe wordt je tekst bekeken door de uitgever, waarom worden zoveel manuscripten afgewezen, hoe ga je om met kritiek van professionele lezers? Als ‘schrijversmakelaar’ kent Sebes dit traject op zijn duimpje.

Een paar voorbeelden.
Als je een manuscript stuurt naar een uitgeverij of een agent, voeg je daar een begeleidende brief bij. Schrijf die brief alsof het een sollicitatiebrief is, zegt Sebes.
En doe er een ‘proposal’ bij, een pakketje informatie over het boek en over jezelf waarmee je de uitgevers zodanig kietelt dat ze meteen dat manuscript willen lezen en nog dezelfde dag aan de telefoon hangen om een afspraak met je te maken.
Achterin het boek vind je concrete voorbeelden, proposals van Joost Vandecasteele, Joost Douma, en de non-fictie schrijvers Kristine Groenhart en Roland Duong. Verplichte kost op elke schrijfcursus voor gevorderden!

Paul Sebes combineert liefde voor de letteren met zakelijk inzicht, een verdachte combinatie in ons moralistische landje. De literatuur is iets goddelijks, nietwaar, hoog verheven boven het slijk.
Als econoom heb ik niet zo’n last van deze romantische droom. Vandaar dat ik een beetje schrok van de paar economische gegevens die Sebes losjes door zijn betoog strooit. Ik wist niet dat we in Nederland al van een bestseller spreken bij 10.000 exemplaren. Dat aantal levert de auteur pakweg 15.000 euro op, nog niet de helft van een modaal jaarinkomen. Volgens Sebes kunnen hooguit 20 auteurs in ons hele taalgebied leven van het geld dat hun boeken binnenbrengen, de rest financiert het schrijven met klussen en schnabbelen. Zelf heeft hij naast zijn werk als literair agent een cursus voor jonge talenten opgezet, uit liefhebberij, maar ook om een centje bij te verdienen. Het bestaan als literair agent is kortom geen vetpot. Merkwaardige hobby hebben we toch met zijn allen.

Dit boek biedt een vracht aan zinvolle informatie over een thema dat veel beginnende schrijvers bezighoudt, en voor sommigen een ware obsessie is: hoe krijg ik mijn boek uitgegeven? Aanrader.

Bestel dit boek via Bol.com

NCRV Videotalent biedt een korte video, waarin Paul Sebes een paar tips uit zijn boek voordraagt op locatie: link naar video